smartstore.blogg.se

Utvärdering gipsmasken

Publicerad 2015-06-02 14:12:32 i Allmänt,

Jag har gjort en gipsmask som liknar en människa fast utan näsa och har en hy av pusselbitar. Vissa pusselbitar saknas och det menar jag med att även om en människa har en tuff utsida så kan personen ha en helt annan insida. 

Min mask har många olika färger. Allt från gult till grönt. När jag målade min mask med massa olika färger tänkte jag inte så mycket. Men efter tiden kom jag på att dom olika färgerna symboliserar vilken personlighet man kan ha. Ljusa färger är en mer tjejig utsida och dom mörka för kanske mer åt det dystra hållet, man pratar inte så mycket. 

Så jag har tolkat temat "att vara människa eller superhjälte" genom att visa att en människa kan vara på ett helt annat sätt än vad den ser ut. En person kan t.ex använda mycket smink, en taskig attityd mm för att visa andra något man egentligen är, också för man kanske inte mår bra inombords alls. Har man mycket problem hemma eller med kompisar tycker jag att man inte ska hålla inne allt för sig själv, livet blir lättare om man pratar om problemet med någon. Man borde visa sin insida istället för att bygga upp en fasad. 

Med min gipsmask har jag många kopplingar. När jag mår inte jättebra inombords så vet jag inte om andra personer märker det på mig. Inte för att jag använder så mycket smink eller så men jag vet inte hur alla ser på mig. När jag gjorde gipsmasken tänkte jag inte så mycket på vad jag hade för kopplingar med den. Men efter tiden har jag sett mig själv mer och mer i den. 

Filmen Divergent som vi såg i skolan handlar om Tris som föddes i den så kallade falangen "de osjälviska". En falang är en grupp människor i byn som har just den personligheten som passar in i falangen. Det finns också en grupp som kallas divergent och personerna som är divergens passar in i alla eller ingen, människorna som lever i den världen är rädd för divergens men man vet egentligen inte varför. Falangerna som finns är De Tappra, De Osjälviska, De Fridfulla, De Ärliga och De Lärda. Tris lämnar sin familj i De Osjälviska och går över till De Tappra för hon har alltid varit fascinerad av hur dom vågar göra allt. Det blir hon och hennes ledare Four mot De Lärda. Båda två är divergens och blir inte paralyserade av giftet De Lärda skickar in i alla andra människor för att attackera De Osjälviska för att dom har makten och inte De Lärda.   

Att vara människa i filmen Divergent verkar svårt. Man kan inte få ändras efter man har fyllt en speciell ålder då man ska välja fallang. Man kan förändras även efter man har "valt" men då har man inget val att välja något annat. Detta tror jag dom gör för att slippa konflikter mellan personer i samhället och kunna leva i fred. Men människor är som dom är och kan inte låta bli konflikter. Det finns alltid någon som är missnöjd med hur samhället ser ut eller vill ha mera makt än vad man redan har. Det går inte att vara perfekt, att ha en perfekt stad eller leva ett perfekt liv. Alla har defekter, vi gillar inte perfekt, alla måste vara olika för att samhället ska fungera. När man gör det så kallade falangprovet så kollar dom ens personlighet och bestämmer vilken falang man ska välja och leva i. En människa kan förändras med tiden och upplevelser så efter t.ex 2 år kanske man inte gillar samma saker eller är riktigt samma person som man var för ca 2 år sedan. I Divergent får man inte förändras.   

Videon En Hjältes Resa handlar om hur en film ska vara uppbyggd för att den ska bli intressant och inte tråkig. I början ska det vara lugnt inte så mycket som händer eller att det blir för spännande. När man har kommit in en bit i filmen ska spänningen komma. Det ska börja hända saker och det ska komma upp hinder så personen måste lösa problemet för att komma runt. Efter man har lös problemet ska det vara lugnt i filmen igen och filmen går mot sitt slut. 

En sådan här resa är livet. Jag har bara levt i snart 15 år och min resa har bara börjat. Jag är långt ifrån alla upplevelser jag ska få uppleva när jag kommer upp i 20 års ålder och äldre. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela